شخصية بصرية !


!! تحذير !! البوست ده فضفضة ، رغي ، أي كلام فاضي معقول ،، فلو مصدع أو مستعجل أو ببساطة ملول عدي دي وروح ع اللي بعدها 

لطالما اعتبرت نفسي شخصية بصرية..

أعشق القراءة ، والرسم ، والرسوم المتحركة (الكارتون) ، وادركت مؤخرا أنني أحب اللوحات (المرسومة منها لمناظر طبيعية، لعلي أقتني واحدة لغرفتي :) ) ، والكمبيوتر ، واشخبط في التصاميم ، واشخبط في الكتابة

عالمي كله منصب في عيناي، تلك المسكينة التي ارهقتها كثيراً

في نفس ذات الوقت لا أحبذ أي شيء يعتمد على الاستماع وحده !

فأؤجل دائماً مكالماتي الهاتفية (وقد لا أجريها لتجنبها) ، لستُ بالمواظبة على سماع الأغاني أو الموسيقى أو حتى القرآن ! ، أحب الأفلام المترجمة بسبب كلمات الترجمة !، لا أستطيع المشاركة أو التركيز أو حتى المتابعة في حديث جماعي أو محاضرة سماعية..

هذا جزء بسيط من نفسي العجيبة !

وربما هذا ما ساهم في قلة تواصلي مع الناس ، أجيد التواصل حتماً لكن لا أجيد التواظب عليه :(

كم أريد حل هذا الطبع العجيب حقاً ..

Facebook Comments

5 تعليقاتكم ^_^:

rona ali يقول...

بس هو مش عجيب اكتر من انه جمييل

حلو انك تحبي تحسي كل شئ وتشوفي وتركزى معاه
حلو انك تاجلى مكالمات الي ان تلتقي فيس تو فيس مع الشخص دة

في كتير بقي مبيقدروش يعملوا كدة وبيخلوا كل شئ من خلال سلك التليفون او شاشه الكومبيوتر

كل واحد مميز بشئ واعتقد ان دة تميزك

بس شوفتى انا بنت ناس ازاى وقريت فضفتك
اصلي انا كنت قرايه اللي قبله فمجاليشي مزاج اعدى تانى هههههههههههههههههههه

Heba :) يقول...

اممم

ما هو المشكلة ان الفيس تو فيس صعب،، مش سهل الخروج بسبب المشاغل وبسبب اني اصلا ما بخرجش تقريبا

فالحكاية دي خلتني زي ما اكون ف عزلة عن الناس.. :)

اه ،، استحملتي صداع الكلام الفاضي ده :D جدعة

منورة يا رونا :)

أع ـقل مـ ج ـنـونــة يقول...

علي فكرة انا كمان شخصية بصرية
حتي اني ممكن اركز في القراءة اكثر من السمع مليون مرة
يعني اتذكر ان ليا صديقة زمان اهدتني مجموعة من شرايط لعمرو خالد
ومعاهم الكتيبات بتاعته
انا قريت الكتيبات ومقدرتش اسمع باقي الشرايط !!!!!

وحتي في برامج رمضان الماضي
كنت بسمعهم
واتفرج عليهم
وفي نفس الوقت ادخل مواقعهم عشان اشوف تفريغهم واقرا الكلام
لاني بحس اني بفهم وبستوعب وبحس الكلام والافكار بالقراءة اكتر من السمع
!!!!!!!

حاجة عجيبة :D

نايس بوست يا بيسوز
:**

Unknown يقول...

تواصلى بأى طريقه تحبيها

المهم التواصل

^_^

Heba :) يقول...

@remo

والله بصرة :D أنا بقى بلخص ع نفسي السماع وادور من أولها ع التفريغ :P

@ خالد ناجي

انا ما عنديش مانع ف التواصل بالطريقة دي، لكن اصحابي وعيلتي مش دايما تنفع معاهم الطريقة دي :D الواحد لازم يواكب اللي حواليه برضه :)

إرسال تعليق